هفت کاربرد جالب نفت در ادامه مطلب... 

از نفت فقط برای تأمین بنزین اتومبیل ها و سوخت جت برای هواپیماها استفاده نمی شود. محصولات و فرآورده ای جانبی نفت در تولید اشیای پیرامونمان هم استفاده می شوند.

 میلیون ها کیلوگرم پلاستیک پلی اتیلنی فقط برای ساختن کیسه های پلاستیکی، محفظه های غذایی و محصولات دیگر بکار می رود. ولی در اینجا اشیایی را معرفی می کنیم که در زندگی روزمره ما رایج هستند و یکی از مشتقات نفت در ساخت آنها به کار می رود 
 
1. آسپیرین

در دهه های اخیر ثابت شده است که آسپیرین یکی از مطمئن ترین داروهاست. مردم سالانه میلیاردها قرص آسپیرین برای درمان سر درد، تب و برای پیشگیری از مشکلات قلبی یا سکته مصرف می کنند. اسید استیل سالیسیلیک موجود در آسپیرین خواص تخفیف درد مشترکی با سالیسین شیمیایی موجود در پوست درخت بید دارند. با این حال یکی از مواد اصلی آسپیرین بنزن است. بنزن هیدروکربنی است که معمولاً از فرآورده های نفتی مشتق می شود
2. جوراب شلواری
 
آنها را هر چه دوست دارید بنامید: شلوار چسبان، جوراب کشباف یا جوراب شلواری. میلیون ها نفر از زنان دنیای مدرن هم بخاطر مد و هم بخاطر راحتی، جوراب شلواری نایلونی می پوشند، مثل زنان دهه های گذشته که در زمان جنگ جهانی دوم جوراب های نایلونی می پوشیدند.
آنها نمی دانستند که نایلون ماده ای ترموپلاستیک مشتق شده از نفت است که آقای والاس کاروترز، شیمیدان شرکت دوپون آن را در سال 1935 اختراع کرد. امروزه نایلون در ساخت محصولات مختلف از اسکاچ گرفته تا چتر نجات استفاده می شود.

3. مداد رنگی

نفت به ساختن بسیاری از خاطرات کودکی ما از نقاشی هایمان با مداد رنگی در کلاس یا خانه کمک کرده است. مداد رنگی ها دارای روغن پارافین است که یک ماده جامد روغنی ساخته شده از نفت است. از روغن پارافین برای ساختن شمع هم استفاده می شود، حتی برای جلا دادن به سیب یا شکلات هم از آن استفاده می شود.

4. آدامس

افرادی که از بافت چسبناک و بادوام آدامس خوششان می آید باید از پلیمرهای مشتق شده از نفت متشکر باشند. ماده پایه آدامس های امروزی می تواند حاوی دو فرآورده نفتی و لاتکس طبیعی مثل پلی اتیلن و روغن پارافین باشد که بدان معناست که اغلب آدامس ها در محیط زیست تجزیه نمی شوند. اولین آدامس ها عمدتاً بر پایه یک لاتکس طبیعی به نام شیکل ساخته می شدند.

5. لباس های ضدچروک

شاید پارچه نخی پارچه ای باشد که در زندگی روزمره استفاده زیادی از آن می کنیم، ولی شلوارها، بلوزها و لباس های دیگری که در برابر چروک و لکه مقاوم هستند، از جنس پلی استر می باشند. این خواص ویژه به لطف منشأ نفتی ماده پلی استر هستند. البته لازم نیست نگران بازیافت آن باشیم، زیرا با بازیافت پلی استر می توان فیبرهای پلی استری جدید با کیفیت بالا تولید کرد.

6. پانل های خورشیدی

پانل های خورشیدی با جمع آوری انرژی از نور خورشید به کمک مردم و صنعت می آیند. ولی اغلب این پانل ها هنوز متکی بر رزین های نفتی و اجزای پلاستیکی در سلول های نیروزای نوری خود هستند. احتمالاً این مسئله زیاد ادامه نمی یابد، زیرا شرکت ها شروع به ساختن بیو رزین ها و بیوپلاستیک های جدیدی کرده اند که می توانند جایگزین اجزای نفتی شوند. 
 7 . رژ لب 
 
قرن هاست که انسان ها از مواد آرایشی مصنوعی را بر روی لب، صورت و چشم های خود می مالند. ولی اکثر رژ لب ها و خط چشم های امروزی، جادوی چشم نواز خود را از فرآورده های نفتی یا فرآورده های فرعی نفت مثل سریلاتز، رنگ دهنده های قیر زغالسنگ و پروپیلن گلیکول می گیرند. با توجه به این پایه های نفتی، تعجبی ندارد که بسیاری از بانوان به یک فرآورده نفتی دیگر به نام وازلین (ژله نفتی) به عنوان پاک کننده خط چشم یا پایه رژ لب روی آورده اند.